مواردی که استاد راهنما به دانشجو برای پایان­ نامه می گوید

چه مواردی باید از طرف استاد راهنما به دانشجو برای پایان­ نامه گفته شود؟

طبیعی است که در روند انجام پایان­ نامه­ ای مثل پایان­ نامه مدیریت ، روان­شناسی یا حسابداری یا انواع گرایش­ های مدیریت مثل بازرگانی ، منابع انسانی ، MBA ، DBA، و رساله­ های مختلف تا سطح دکتری در ابتدای کار دانشجو و استاد باید حتما بحث­ هایی را با هم داشته باشند و بتوانند موضوع خوبی اولا انتخاب بکنند . انتخاب موضوع در خیلی از موارد خیلی جدی گرفته نمی­ شود ، و اولین ضربه به دانشجو در همین مرحله خورده می­ شود . وقتی استاد راهنما با راهنمایی­ های لازم به دانشجو درجهت پیداکردن مقاله Base خوب راهنمایی می­ کند ، دانشجو باید بداند که این در سرنوشت اش تاثیر دارد . باید دنبال مقاله­ ی خوب در سایت­های مختلف ، مثل Elsevier، Science Direct، Emerald، مقاله­ های به روز و جدید با تاریخ­ های خیلی جدید پیدا کند و برای استاد ببرد و از این کار خسته نشود . گرفتن مقاله و سرچ کردن آن خیلی کمک می­ کند تا دانشجو همزمان تحقیق­ هایی که در این زمینه ، و زمینه­ هایی که می­ خواهد انجام بدهد و علاقه­ مند هست را پیدا کند . ببیند تا الان چه کارهایی انجام شده است ؟ خلاء کارها کجاست ؟ محققان پیشین به دنبال چه­ چیز رفتند و او به دنبال چیست ؟ چه مشکلی را از جامعه می­ خواهد حل کند ؟ همه­ ی این­ ها را استاد راهنما به دانشجو باید گوشزد کند .

هنگام نوشتن پروپوزال وقتی استاد راهنما از بیان مسئله باید شروع کند و به دانشجو توضیح بدهد . این­که مسئله را چطور تبیین کند ؟ خط­ به­ خط آن ، مرحله اول خود بیان مسئله که یک مقدمه است ، تعاریف ، متغیرها را باید کاملا تعریف کند . یعنی تمام متغیرها برای خواننده باید باز بشود که هدف­مان چیست ؟ هم تعریف مفهومی و در ادامه پروپوزال تعریف عملیاتی نیز باید داشته باشد . نحوه اندازه­ گیری ، این­که در این تحقیق خاص این متغیر چگونه اندازه­ گیری می­شود ؟  همچنین باید متغیرها را به­ هم ربط بدهد . یعنی بداند این متغیر با متغیر بعدی ما حالا یا مستقل یا وابسته به چه شکل رابطه با هم دارند ؟ قبلا تحقیق­ هایی که انجام شده چه گزارش­ هایی آمده در مورد این موضوعات ؟ بنابراین در بیان مسئله باید کاملا این­ها تبیین بشود . در قسمت بعدی باید اهمیت و ضرورت را بگوید ، این­که اهمیت نظری این پایان­ نامه برای خوانندگان چیست ؟ برای محققان چیست ؟ برای جامعه چیست ؟ و این­که در اهمیت کاربردی باید ببیند چه کاربردی برای جامعه دارد ؟ و آن تحقیق نتایج اش کجا استفاده می­ شود ؟ آیا می­ تواند مشکلی از سطح جامعه حل کند ؟ آیا آن تحقیق اصلا به­ درد جامعه ما می­ خورد ؟ آیا برای سازمان­ها مفید است ؟ آیا ارگان خاصی هست که به­ طور خاص بخواهد از نتایج آن استفاده بکند ؟ آیا ذینفع­ هایی دارد ؟ همه و همه باید در اهمیت و ضرورت تحقیق توضیح داده شود . یک چیزهای دیگری که در اهمیت و ضرورت می­ تواند گفته شود این است که اگر این تحقیق انجام نشود چه اتفاقی می­ افتد ؟ بنابراین می­ توانیم ضرورت اش را ازاین نظر هم مورد بررسی قرار دهیم . جنبه نوآوری تحقیق است ، این­که چه نوآوری دارد ؟ چه فرق­ه ایی با تحقیقات گذشته دارد ؟ آیا در کشور برای اولین بار است که انجام می­شود ؟ آیا نمونه­ ی دیگری دارد ؟ آیا فقط از نظر جامعه­ ی آماری تغییر کرده یا نه تحقیق ، تحقیق پیش­رو است ، تحقیق خوبی هست ؟ مرحله بعدی باید ادبیات ، ادبیات و پیشینه تحقیق خیلی به­ صورت گسترده باید در بیاید . تحقیقات داخلی تا ۶-۵ سال اخیر و تحقیقات خارجی ، تحقیقات به­ روز همه و همه باید دربیاید ، استخراج بشود ، مطالعه بشود ، ترجمه بشود ، بصورت ترجمه سلیس و روان ، تا بدانیم اصلا در آن موضوع خاص چه­ خبر هست ؟

روش کار : روش کار حتما باید متناسب با موضوع انتخاب بشود . فرضیه­ ها ، سوالات ، اهداف حتما باید در راستای هم نوشته بشود . این­که چه اهدافی را تحقیق دنبال می­کند ؟ هدف اصلی­ اش چیست ؟ اهداف فرعی تحقیق ما کجا قرار دارند ؟ براساس همین اهداف و فرضیه ، باید مدل تحقیق ، مدل تحقیق می­ تواند پیاده­ سازی یک مدل از مقالات خارجی ، از مقاله Base به­ صورت خیلی دقیق باشد ، یا نه ترکیبی از چند مقاله باشد که مولفه­ هایش را در یک مدل می­ توانیم پیاده­ سازی کنیم . همچنین منابع ، منابع به­ صورت APA یا روش­ های دیگر می­ توانیم از نرم­ افزار End Note  برای نوشتن منابع استفاده کنیم که خیلی دقیق باشد و منابع جابه­ جا نشود . همچنین می­ توانیم زمان­بندی انجام طرح ، انجام پایان­ نامه در رشته­ های مختلف ، انجام پروپوزال ، جمع­ آوری پرسش­نامه­ ها ، توزیع آن­ها، نتیجه­ گیری همه را در یک چارت داشته باشیم .

مواردی که استاد راهنما به دانشجو برای پایان­ نامه می گوید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *