نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت

چگونه برای پایان نامه و رساله دکتری چکیده انجام دهیم؟

چگونه برای پایان نامه و رساله دکتری چکیده انجام دهیم؟

هر دانشجوی دکترا باید یک چکیده بنویسد. چه برای مقاله کنفرانس، مقاله مجله یا پایان نامه شما، چکیده بخش مهمی برای بسیاری از فعالیت های دانشگاهی است. اگرچه تنها یک پاراگراف کوتاه است، اما نوشتن یک پاراگراف به طور موثر نیاز به تمرین دارد.

این صفحه شما را در مورد چیستی چکیده پایان نامه، چرایی اهمیت آن و نحوه نوشتن آن آشنا می کند.

چکیده دانشگاهی چیست؟
چکیده دانشگاهی خلاصه ای کوتاه و مختصر از تحقیق است. این باید هدف یا سوال تحقیق کار شما، روش شناسی، نتایج و پیامدهای گسترده تر نتیجه گیری شما را پوشش دهد. همه اینها باید در حدود ۲۰۰-۳۰۰ کلمه پوشش داده شود.

یکی از اشتباهات رایج افراد هنگام نوشتن چکیده، عدم درک هدف آن است. چکیده برای نویسنده نیست، برای خواننده است. خلاصه کردن تحقیق شما، به عنوان فردی که آن را بهتر می داند، ممکن است آسان به نظر برسد. اما اینکه بتوانید پیچیدگی ها و اهمیت کار خود را به شخص دیگری، احتمالاً خارج از حوزه کاری خود، منتقل کنید، می تواند دشوار باشد.

چه زمانی باید یک چکیده دانشگاهی بنویسم؟
مکان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید چکیده‌ها را پیدا کنید. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

درخواست های کمک هزینه و بودجه
رساله دکتری
مقاله های ژورنال
برنامه های کاربردی کنفرانس
مجموعه مقالات کنفرانس
این راهنما در درجه اول بر چکیده پایان نامه تمرکز دارد که رایج ترین شکل این نوع متن است.

تفاوت بین چکیده و مقدمه چیست؟
تفاوت اصلی بین چکیده پایان نامه دکتری و مقدمه، هدف و طول آن است. چکیده یک خلاصه کوتاه و به اندازه پاراگراف از کل پایان نامه است که زمینه، تحقیقات و نتایج شما را در بر می گیرد. در حالی که یک مقدمه باید بسیار طولانی تر باشد و فقط زمینه کار شما را پوشش دهد. یک مقدمه برای توضیح پیشینه کار شما طراحی شده است و بنابراین حداقل یک صفحه کامل را اشغال می کند.

چرا چکیده ها مهم هستند؟
چکیده ها مهم هستند زیرا راهی سریع و آسان برای برقراری ارتباط با کار شما هستند. از بسیاری جهات، چکیده های دانشگاهی یک ابزار تبلیغاتی هستند و بنابراین باید با دقت مورد توجه قرار گیرند.

برای پایان نامه شما، این اولین چیزی است که ممتحنان شما می خوانند و انتظارات آنها را برای بقیه پایان نامه تشکیل می دهد.

در مقالات مجلات، هدف آنها متقاعد کردن خواننده است که باید مقاله شما را بخواند. اگر برای یک کنفرانس درخواست می‌دهید، چکیده مقاله به سازمان‌دهنده مزه مقاله شما را می‌دهد تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا مناسب است یا خیر.

به طور موثر، چکیده شما اولین برداشتی است که دیگران از تحقیق شما می گیرند و بنابراین مهم است که بهترین کار را انجام دهید.

نحوه نوشتن چکیده دکتری
نحوه نوشتن چکیده پایان نامه تا حد زیادی به هدف آن بستگی دارد. برای پایان نامه دکتری یا مقاله ژورنالی، باید قبلاً تحقیقی را که چکیده خلاصه می شود، نوشته باشید. شما باید بر این تمرکز کنید که خلاصه شما بازنمایی صادقانه از کار نوشته شده بزرگتر باشد. با این حال، برای برنامه کنفرانس احتمالاً هنوز مقاله را ننوشته اید. در این مثال، چکیده ممکن است بیشتر بر موضوعات گسترده‌تری که می‌خواهید درباره آنها نظر بدهید و روش‌شناسی شما تمرکز کند.

هدف مورد نظر هر چه باشد، همه چکیده ها باید به طور کلی از ساختار یکسانی پیروی کنند. برای کمک به شما، ما یک الگو جمع آوری کرده ایم تا مطمئن شویم تمام نکات مهم را درج کرده اید.

فرمت چکیده دکتری
از آنجایی که بسیاری از اطلاعات باید در یک پاراگراف کوتاه بسته بندی شوند، وقتی چکیده را به عناصر کلیدی تقسیم کنید، نوشتن چکیده آسان تر است. برای اولین پیش نویس، چند دقیقه روی هر یک از شش مرحله صرف کنید و فقط یک یا دو جمله را یادداشت کنید.

دلیل – از خود بپرسید که چرا در حال تحقیق در مورد موضوع هستید و زمینه کار شما چیست. در اینجا شما باید هدف مطالعه خود را در زمینه وسیع تر بیان کنید.
سوال تحقیق – حال باید مشخص کنید که هدف دقیق این تحقیق چیست. برای چه سوالی جواب می دهید؟
شواهد و روش ها – پس از بحث در مورد هدف گسترده تر کار خود، اکنون باید به خواننده اجازه دهید تا بداند واقعاً چه کاری انجام داده اید. سعی کنید روش ها و شواهد خود را با چند کلمه کلیدی خلاصه کنید تا اگر مختصر باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از کیفی، کمی، آرشیوی یا تجربی.
نتایج – در اینجا، شما باید نتایج خود را خلاصه کنید و آنچه در مورد یافته های شما جدید یا مهم است را برجسته کنید.
نتیجه گیری – نتیجه گیری باید به دلیل منطقی و سوال تحقیق شما مربوط باشد. از خود بپرسید “نتایج به چه معناست؟”
مفاهیم و کاربردها – در نهایت، خواننده باید بداند که چرا نتایج شما برای این زمینه مهم است. شما باید مشخص کنید که چه چیزی در مورد این کار مهم است و چگونه می تواند مفید باشد.
نکات چکیده پایان نامه دکتری
هنگامی که چارچوب خود را دارید، می توان آن را برای یک جریان طبیعی تر ویرایش کرد. ممکن است متوجه شوید که برخی از نکات به طور طبیعی در یک جمله ادغام می شوند و برخی دیگر نیاز به توضیح دارند. اما به یاد داشته باشید، چکیده باید کوتاه و مختصر باشد، بنابراین وسوسه نشوید که مناطق را بی جهت گسترش دهید. هنگامی که پیش نویسی را تهیه کردید که از آن راضی هستید، درخواست بازخورد از سایر دانشجویان دکترا یا استاد راهنمای خود را در نظر بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *