چگونه یک پروپوزال تحقیقاتی عالی برای انجام پایان نامه یا رساله دکتری بنویسیم

چگونه یک پروپوزال تحقیقاتی عالی برای انجام پایان نامه یا رساله دکتری بنویسیم

نوشته شده توسط مارک بنت

 

اگر طرح پروژه خود را به عنوان بخشی از درخواست دکترا ارسال می کنید، باید یک پروپوزال تحقیق بنویسید. یک پروپوزال دکتری خوب دامنه و اهمیت موضوع شما را مشخص می کند و نحوه برنامه ریزی برای تحقیق در مورد آن را توضیح می دهد.

 

مفید است که در مورد پروپوزال قبل از انجام پایان نامه دکتری به این صورت فکر کنید: اگر بقیه درخواست شما توانایی شما برای انجام یک دکترا را توضیح می دهد، پروپوزال دکتری واقعی را که قصد انجام آن را دارید توضیح می دهد. البته، توانایی برنامه ریزی و توضیح مؤثر یک پروژه تحقیقاتی یکی از شرایط کلیدی برای تکمیل پروژه است، به همین دلیل است که پروپوزال بخش مهمی از روند درخواست دکترا است.

 

خوشبختانه، راز نوشتن یک پروپوزال تحقیقاتی خوب پیچیده نیست. این به سادگی یک مورد برای درک این است که پیشنهاد برای چیست، چه کاری باید انجام دهد و چگونه باید جمع شود.

 

پروپوزال تحقیق دکتری چیست؟

اول از همه، آیا یک پروپوزال تحقیق واقعاً برای دکتری شما ضروری است؟ بستگی به نوع پروژه ای دارد که می خواهید انجام دهید:

 

اگر دکتری شما توسط یک دانشگاه تبلیغ می شود، احتمالاً نیازی به ارائه پروپوزال تحقیقاتی برای آن نخواهید داشت. اهداف و مقاصد کلی برای دکتری شما قبلاً تعریف شده است: فقط باید ثابت کنید که فرد مناسبی برای انجام آن هستید.

اما، اگر موضوع تحقیق خود را برای تحقیق در برنامه دکتری یک دانشگاه پیشنهاد می کنید، باید برای آن پروپوزال بنویسید (سرنخ در کلمه “پیشنهاد کردن” است)

به عنوان یک قاعده، پروژه های تبلیغاتی در موضوعات STEM بسیار متداول هستند، در حالی که دانشجویان هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی بیشتر احتمال دارد دکترای خود را پیشنهاد دهند.

 

برخی از برنامه‌های دکترا در واقع منتظر می‌مانند و از دانشجویان می‌خواهند که پروپوزال تحقیقاتی خود را در طول دوره (معمولاً پس از گذراندن دوره‌های آموزشی اولیه) توسعه دهند. این امر در ایالات متحده امری عادی است، اما برای برخی از دکترای بریتانیا که توسط UKRI بودجه می‌شوند، رایج‌تر می‌شود.

 

برای اهداف این راهنما، فرض می کنیم که شما نیاز به نوشتن یک پروپوزال تحقیقاتی خوب به عنوان بخشی از یک درخواست موفق دکترا دارید. بنابراین بیایید بررسی کنیم که چه چیزی در آن دخیل است.

 

پروپوزال تحقیق دکتری باید شامل چه مواردی باشد؟

طبیعی است که از فکر ساختار پروپوزال دکترا کمی ترسیده باشید، به خصوص اگر قبلاً هرگز چنین چیزی را برنامه ریزی و ننوشته اید.

 

اما نکته اینجاست: یک پروپوزال تحقیقاتی یک آزمون شیطانی نیست که برای جلب نظر شما و جلوگیری از ادامه تحصیل در مقطع دکترا طراحی شده است. در واقع خیلی خسته کننده تر از این است.

 

تنها چیزی که یک پروپوزال تحقیق واقعاً است، سندی است که سه چیز را نشان می دهد:

 

دکتری شما ارزشمند است

دکتری شما امکان پذیر است

شما قادر به تکمیل آن در این دانشگاه هستید

یا به بیان ساده تر: دکترا ارزش انجام دادن دارد، قابل انجام است و شما می توانید آن را انجام دهید.

 

نشان دهید که دکترای شما ارزشمند است (چیستی و چرایی)

یک پروژه موفق دکترا باید سهم مهمی در دانش داشته باشد – اگر این کار را انجام ندهد، معیارهای مدرک دکترا را برآورده نخواهد کرد و احتمالاً در آزمون viva مردود خواهد شد.

 

خود پروپوزال دکتری شما نباید آن معیارها را داشته باشد (یا از طریق viva بگذرد!) اما باید نشان دهد که پروژه دکتری شما در نهایت انجام خواهد شد.

 

این کار را با نشان دادن اصلی بودن موضوع شما انجام می دهد. این بدان معناست که هیچ کس قبلاً در مورد همین موضوع (یا موضوع بسیار مشابه) تحقیق نکرده است.

 

انواع روش‌هایی وجود دارد که یک دکترا می‌تواند اصیل باشد، از بررسی داده‌های جدید یا منابع اولیه گرفته تا نگاه کردن به مطالب موجود از منظری تازه، یا برخورد با تأثیر رویدادهای جدید. مهم نیست که پروژه شما چگونه اورجینال است، تا زمانی که پروپوزال شما واقعاً مشخص باشد که چه چیزی آن را اصلی می کند.

 

همچنین باید توضیح دهید که چرا تحقیق اصلی شما از نظر آکادمیک مهم است. برای انجام صحیح این کار، باید بورس تحصیلی موجود مربوطه را تایید کنید و توضیح دهید که تحقیقات شما چگونه با آن ارتباط دارد. در این مرحله نیازی نیست که جامع باشید، اما باید بتوانید نشان دهید که دکترای شما چگونه به رشته خود کمک می کند و – در حالت ایده آل – برخی از شکاف های دانشی را که هدف آن پر کردن است، نشان دهید.

 

گام نهایی در نشان دادن دکترای شما ارزشمند است این است که پیشنهاد دهید در نتیجه تحقیقات شما چه چیزی ممکن می شود. چگونه محققان دیگر می‌توانند از نتایج شما استفاده کنند یا بر اساس آنها بسازند؟ رفع این شکاف ها در دانش آکادمیک چه معنایی برای مخاطبان خارج از دانشگاه دارد؟

نشان دهید که دکتری شما امکان پذیر است (چگونه)

فقط نشان دادن اینکه تحقیقات شما ارزش انجام دادن دارد کافی نیست. همچنین باید در واقع قابل انجام باشد.

 

طول دوره دکتری تمام وقت در اکثر کشورها حدود سه تا چهار سال است (در ایالات متحده آمریکا برای دکترا طولانی تر است، اما شما تمام این زمان را صرف تحقیق نمی کنید).

 

ممکن است سه سال زمان زیادی به نظر برسد، اما تحقیق در مورد دکترا کار زیادی است و احتمالاً حداقل بخشی از زمان خود را صرف فعالیت‌های دیگری مانند تدریس، ارائه کنفرانس یا حتی انتشار خواهید کرد.

 

بنابراین، یکی از کارهایی که پروپوزال شما باید انجام دهد این است که نشان دهد پروژه شما امکان پذیر است: اینکه در محدوده دکترا قرار می گیرد.

 

مهمترین معیار برای این کار این است که در مورد کاری که قصد انجام آن را دارید شفاف باشید. از پروپوزال شما باید مشخص باشد که محدوده پروژه شما چیست – چه چیزی در آن گنجانده شده است و چه چیزی نیست.

 

همچنین باید توضیح دهید که چگونه قصد انجام تحقیقات خود را دارید. از کجا شروع خواهید کرد و انتظار دارید با چه ترتیبی پیش بروید؟ آیا منطق آن واضح است؟ اگر نه، احتمالاً بد نیست توضیح دهید.

 

در نهایت، باید روشی را که قصد استفاده از آن را دارید توضیح دهید. این می تواند شامل تکنیک هایی برای جمع آوری داده ها و منابع یا دیدگاه های نظری برای تجزیه و تحلیل آنها باشد – یا هر دو. همچنین ممکن است لازم باشد تجهیزات خاصی را که انتظار استفاده از آن را دارید یا کارهای میدانی که باید انجام دهید (از جمله سفر به بایگانی یا سایر منابع خارجی) را با جزئیات توضیح دهید.

 

هیچ یک از اینها نیازی به دقیق یا کاملاً نهایی ندارند. کلمه کلیدی در اینجا “طرح” است – اما شما باید یکی داشته باشید.

 

نشان دهید که می توانید آن را در این دانشگاه تکمیل کنید (چه کسی و کجا)

تاکنون در مورد خود پروژه فکر کرده ایم: چه چیزی ارزش انجام آن را دارد و چگونه انجام می شود. اما پیشنهاد شما باید به چه کسی و کجا نیز بپردازد: چرا شما فرد مناسبی برای انجام این تحقیق هستید و چرا می خواهید آن را در این دانشگاه خاص انجام دهید؟

 

بخش اول این ساده تر از چیزی است که احتمالاً به نظر می رسد. نوشتن یک پروپوزال تحقیقاتی خوب، اشتیاق به پروژه شما را بسیار قانع‌کننده‌تر نشان می‌دهد تا صرفاً گفتن اینکه به آن علاقه زیادی دارید (یک مورد کلاسیک از «نمایش، نگو»).

 

شما همچنین نیازی به تکرار نمرات و موفقیت های تحصیلی خود ندارید (سایر بخش های درخواست دکتری شما این موارد را پوشش می دهد). در عوض، سعی کنید تجربیاتی را که به این پروژه مربوط می شود، خط بکشید. آیا یک ماژول خاص یا موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد شما را با دانش موضوعی مفید یا مهارت های روش شناختی آماده کرده است؟ اگر چنین است، آن را برجسته کنید.

 

همچنین خوب است که در مورد مهارت هایی که ندارید صادق باشید و نیازهای آموزشی خود را شناسایی کنید. این نشان می دهد که شما در مورد پروژه خود عملی هستید و به طور جدی در مورد نیازهای آن فکر می کنید. فقط مطمئن شوید که می توانید به طور واقع بینانه مهارت ها و آموزش های مورد نیاز خود را در مدت زمان موجود به دست آورید (این به امکان سنجی بازمی گردد).

 

نشان دادن پروژه شما برای دانشگاه مناسب است نیز نسبتاً ساده است. در حال حاضر باید دلایلی وجود داشته باشد که چرا این دانشگاه را برای دکتری خود انتخاب کرده اید، بنابراین مطمئن شوید که آنها چیستند. شاید سرپرست خاصی وجود داشته باشد که بخواهید با آن کار کنید، یا امکانات و منابعی که تحقیق شما می تواند از آن استفاده کند. نکته کلیدی تاکید بر تناسب بین پروژه و دانشگاه است – پس فقط نگویید که می خواهید در آنجا تحقیق کنید زیرا رتبه بالایی دارد.

 

ساختار پروپوزال تحقیق دکتری

امیدواریم بخش‌های بالا به شما ایده‌هایی برای مواردی که پیشنهاد شما باید شامل شود داده باشد. با این حال، بیایید صادق باشیم، ترسناک ترین چیز در مورد یک پروپوزال این نیست که تصمیم بگیریم چه چیزی را شامل شود: در واقع نوشتن آن است.

 

اما، اگر آن را در ذهن خود ورق بزنیم، به یاد می‌آوریم که تنها چیزی که یک پروپوزال تحقیقاتی واقعاً است، یک قطعه نوشته است که از یک قالب کاملاً استاندارد پیروی می‌کند. و این خیلی کمتر ترسناک است.

 

ساختار پروپوزال تحقیق

از آنجایی که پروپوزال های دکترا همه باید کارهای یکسانی را انجام دهند، اکثراً از ساختار مشابهی پیروی می کنند. احتمالاً مال شما چیزی شبیه به این خواهد شد:

 

عنوان – آن را ساده و توصیفی نگه دارید: متن و نقل قول های هوشمندانه ممکن است بعداً هنگام نوشتن پایان نامه خود بیایند. در حال حاضر، فقط می‌خواهید شخصی که این مطلب را می‌خواند، دقیقاً بداند که تحقیق شما در مورد چیست و احتمالاً آن را برای کدام ناظر آینده ارسال کند.

بررسی اجمالی – با تعریف سوال تحقیقی خود (چه چیزی) و توضیح اینکه چگونه به کار فعلی در زمینه شما کمک می کند (چرا) شروع کنید. این همچنین مکان خوبی برای ارجاع به یک یا دو بخش بورسیه است: بررسی کامل ادبیات می‌تواند تا شروع دکترای شما منتظر بماند، اما باید نشان دهید که درک درستی از تحقیقات دانشگاهی مرتبط دارید.

روش شناسی – مطمئن شوید که خواننده رویکردهای عملی و/یا نظری را که برای تحقیق خود در پیش خواهید گرفت، درک می کند. چه داده هایی را جمع آوری خواهید کرد، چگونه آن ها را جمع آوری خواهید کرد و چگونه آن ها را تجزیه و تحلیل خواهید کرد. در حالت ایده آل به مدل ها و تکنیک های مربوطه مراجعه کنید. همچنین ایده خوبی است که نوعی نقشه راه برای نحوه انجام کارها ارائه دهید. نگران نباشید، می توانید بعداً آن را تغییر دهید (و خواهید کرد).

نتایج و تأثیر – در نتیجه تحقیقات شما (غیر از یک دکتری دیگر در قفسه کتابخانه) چه چیزی وجود خواهد داشت و چه چیزی ممکن است؟ شما نیازی به شناسایی هر نتیجه خاصی از پروژه خود ندارید (تحقیق در آسمان آبی خوب است) اما باید به این فکر کنید که برخی از نتایج بالقوه ممکن است چه باشد.

این احتمال وجود دارد که شما نیازی به بیان نتیجه‌گیری خاصی نداشته باشید، همانطور که باید مشخص باشد، پروژه شما در حال انجام چه کاری است، چگونه آن را انجام می‌دهید و چرا این مهم است. هر چند یک جمله خلاصه سریع خوب است، اگر فکر می کنید کمک می کند.

 

نکات نوشتن

توانایی برقراری ارتباط موثر مفاهیم، ​​ایده ها و نتایج دانشگاهی یک مهارت کلیدی برای تحقیقات دکترا در همه موضوعات است، بنابراین پروپوزال خود را فرصتی برای نشان دادن این موضوع در نظر بگیرید.

 

خبر خوب این است که اصول کلیدی نوشتن پروپوزال خوب با سایر کارهایی که احتمالاً به عنوان دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد انجام داده اید تفاوت چندانی ندارد:

 

واضح باشید – شخصی که پروپوزال تحقیق شما را می خواند باید دقیقا بداند که چه چیزی را برای تحقیق پیشنهاد می کنید، بدون اینکه جایی برای ابهام و سردرگمی وجود داشته باشد. این در سطح عملی مهم است (آنها باید بدانند کجا آن را بفرستند) اما برای موفقیت درخواست شما نیز مهم است: یک پیشنهاد گیج کننده نشان دهنده یک پروژه گیج کننده است. سعی کنید از یکی از دوستانتان بخواهید آن را بخواند و از آنها بپرسید “آیا می دانید اینجا چه کاری را پیشنهاد می کنم؟” (حتی اگر آنها جزئیات را درک نکنند).

مختصر باشید – شما ایده های بیشتری از آنچه می توانید در پیشنهاد خود بگنجانید خواهید داشت. خوبه. بهترین ها را انتخاب کنید و بقیه را برای مصاحبه خود بگذارید.

منسجم باشید – چیزی شبیه ساختار بالا را دنبال کنید. با روش شناسی خود شروع نکنید، سپس بگویید چه چیزی می خواهید تحقیق کنید.

پروپوزال تحقیق دکتری چقدر باید باشد؟

صادقانه؟ تا زمانی که دانشگاه بخواهد باشد. اکثر آنها دستورالعمل هایی خواهند داشت و اگر چنین است باید آنها را به دقت دنبال کنید.

 

اگر صادقانه نمی توانید تعداد کلمات پیشنهادی را برای پروپوزال خود پیدا کنید، از یک سرپرست آینده نگر بخواهید. اگر هنوز مطمئن نیستید، چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه را هدف بگیرید.

 

به عنوان یک قانون بسیار کلی، هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی کمی طولانی تر از پیشنهادات STEM هستند (و بسیاری از دانشجویان STEM به هر حال مجبور نیستند که یکی از آنها را بنویسند، همانطور که توضیح دادیم).

 

نکات نوشتن

پروپوزال های تحقیقاتی موضوعی پرطرفدار در وبلاگ FindAPhD هستند، جایی که ما داستان هایی از نحوه نوشتن مطالب خود توسط دانشجویان، همراه با اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب شود و نگاهی غیر شهودی به مواردی که یک پروپوزال دکترا در واقع نیازی به انجام آنها ندارد را به اشتراک گذاشته ایم.

 

در اینجا چند نکته کلی وجود دارد:

 

شماره ۱ به خودتان زمان کافی برای انجام یک کار خوب بدهید

آماده سازی برای نوشتن یک پروپوزال زمان و تلاش می برد. هیچ‌کدام از اینها هدر نمی‌رود، زیرا فرآیند ارزیابی و چارچوب‌بندی ایده‌های شما برای یک پروپوزال، برنامه پروژه شما را بسیار بهبود می‌بخشد. بنابراین نیاز به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ایده ها را شامل شود، خواهد بود.

 

اما برای انجام این کار به زمان و مکان نیاز دارید، پس مطمئن شوید که آن را به دست می آورید. نسبت به آخرین مهلت های درخواست دکترا کار کنید و حداقل چند هفته به خودتان فرصت دهید تا یک کار خوب انجام دهید.

 

شماره ۲ برای تحت تاثیر قرار دادن تلاش کنید

یک پیشنهاد خوب یک نامه التماس نیست. شما با یک ایده عالی به دانشگاه نزدیک می شوید که به تحقیقات آنها کمک می کند و آنها را تقویت می کند. صادق باشید، واقع بین باشید، اما بی جهت متواضع نباشید. آنها باید شما و پروژه شما را بخواهند.

#۳ تفکر اصلی را نشان دهید!

ممکن است هنوز نیازی به ارائه یافته‌های تحقیق اصلی نداشته باشید، اما پیشنهاد شما نیاز به ارائه ایده‌های اصلی دارد – و باید روشن باشد که چرا و چگونه آن ایده‌ها اصلی هستند.

 

اطمینان حاصل کنید که نشان می‌دهید که چگونه پروژه شما قرار است کارهای موجود در حوزه شما را گسترش دهد، بهبود بخشد یا حتی تصحیح کند. به یاد داشته باشید که «سهم اصلی به دانش» بخش مهمی از دکترا است.

 

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد

قبل از ارائه پروپوزال تحقیقاتی، بررسی کنید که دچار هیچ یک از این اشتباهات رایج نشده باشید.

 

شماره ۱ یک پروپوزال را به چندین دانشگاه نفرستید

یک پروپوزال خوب باید توضیح دهد که چرا می خواهید تحقیق خود را در یک دانشگاه خاص انجام دهید. این بخش بزرگی از امکان‌سنجی (تناسب بین پروژه، شخص و مکان) و روش‌شناسی است (چگونه می‌خواهید از تجهیزات و آرشیو این دانشگاه استفاده کنید؛ چه زمانی و به کجا باید سفر کنید).

 

اشکالی ندارد که به طور موازی برای بیش از یک دانشگاه درخواست دهید، اما در این صورت، شما در حال نوشتن پروپوزال تحقیقاتی هستید.

 

شماره ۲ مراقب استفاده از الگوی پروپوزال دکتری باشید

جستجوی نمونه پروپوزال دکتری در اینترنت می تواند وسوسه انگیز باشد، اما مطمئن شوید که آنچه را که پیدا کرده اید ارزیابی می کنید. برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است میزبان پروپوزال‌های قدیمی دانشجویان دکترای قبلی باشند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم این پروپوزال‌ها چقدر به موضوع و دانشگاه شما مرتبط هستند یا حتی موفق بوده‌اند! نمونه‌های پیشنهادی تحقیقاتی بیشتر «عمومی» می‌توانند راهنمایی کنند، اما آنها برای پروژه خاص شما طراحی نمی‌شوند.

 

بهترین مکان برای جستجوی نمونه پروپوزال دکتری، دانشگاه شماست. در نظر بگیرید که از سرپرست خود بپرسید که آیا می تواند یک پیشنهاد خوب از یک دانش آموز قبلی در موضوع شما به اشتراک بگذارد – یا شما را با دانش آموز فعلی که می توانید بپرسید در تماس قرار دهند.

 

شماره ۳ پروپوزال را با دکترا اشتباه نگیرید

ما این موضوع را در وبلاگ پوشش داده ایم، اما به اندازه کافی ساده است که در اینجا نیز گنجانده شود.

 

شما در حال انجام یک دکترا هستید، اما (احتمالا!) هنوز آن را انجام نداده اید. بنابراین نیازی به گنجاندن یافته های تحقیق یا تجزیه و تحلیل عمیق ندارید. شما باید برای تحقیق و تحلیلی که می خواهید انجام دهید، موردی را مطرح کنید.

 

شماره ۴ کمک و راهنمایی دانشگاه خود را نادیده نگیرید

توصیه در این صفحه لزوماً کاملاً کلی است. ما در حال بررسی اضافه کردن راهنماهایی برای نوشتن پروپوزال دکتری در موضوعات خاص در آینده هستیم، اما در حال حاضر، بهترین مکان برای دریافت مشاوره خاص برای رشته دانشگاهی شما احتمالاً دانشگاهی است که برای آن درخواست می دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *